lt en Autoportretų autoriaiJonas MekasJonas Mekas - avangardinio kino pradininkas, poetas, kino kritikas, kuratorius, filosofas. Gimė 1922 metų gruodžio 23 dieną Semeniškiuose, Biržų rajone, ūkininkų šeimoje. Jonas augo kartu su seserimi Elžbieta ir keturiais broliais: Povilu, Petru, Kostu, Adolfu. Baigė Biržų Saulės" gimnaziją. Pirmosios sovietų okupacijos metais ir vėliau, vokiečių okupacijos metais, kaip ir daugelis jaunų žmonių, Mekas įsitraukė į priešsovietinę ir priešnacinę veiklą. 1944 metų žiemą ir pavasarį jo pogrindinio darbo pareigos buvo perrašyti mašinėle ranka rašytus tekstus, kurie jam būdavo slaptai perduodami. Jis padėjo rengti laikraščius ,,Į laisvę", ,,Tautos žodis" ir ,,Nepriklausoma Lietuva". J. Meko mašinėlės šriftas buvo pažįstamas ir ieškomas vokiečių okupacines milicijos, sovietinio saugumo. Būtent dėl šios rašomosios mašinėlės 1944 m. J. Mekui kartu su broliu Adolfu teko bėgti iš Lietuvos, bet 8 mėnesiams pateko į nacių Elmshorno karo belaisvių lagerius. Pasibaigus karui, 1946-48 Mainzo universitete studijavo filosofiją, o 1949 m. pabaigoje broliai emigravo į JAV apsistodami Niujorke. Praėjus dviems savaitėms nuo atvykimo, J. Mekas pasiskolino pinigų ir nusipirko pirmąjį Bolex filmo aparatą. Pirmieji jo nufilmuoti vaizdai buvo iš jo bei lietuvių emigrantų gyvenimo. Tai buvo jo pomėgis, kurio dėka Jonas Mekas išgarsėjo Amerikoje. Jonas Mekas suorganizavo Film Study group, pradėjo rodyti avangardinius filmus, dirbti Graphic Studios laboratorijoje, ruošė Life žurnalui fotoreprodukcijas. Mekas mėgo kurti filmus, nes, kai jis su broliu atsidūrė Niujorke, visiškai nemokėjo anglų kalbos. J.Mekas bijojo, jog savo poezija ar kitais rašto kūriniais nepajėgs pasiekti auditorijos, dėl to nusprendė, jog "kinas yra ta kalba, kuria mes galime pasiekti visus". Sukūrė daug kino juostų mėgėjiška kino kamera, nematydamas principinio skirtumo tarp mėgėjiškumo ir profesionalumo, tarp dokumentikos ir vaidybinio filmo, nuolat kino kadrais "rašydamas" savąjį unikalų, labai asmenišką dienoraštį. 1954 metais pradėjo leisti ,, Film Culture" žurnalą. 1958 Niujorko laikraštyje "Village Voice" jis įkūrė filmų skyrelį, pavadintą "Movie Journal" (Kino laikraštis). Pradėjo organizuoti New American Group, įvairius avangardinio kino festivalius. Šeštajame dešimtmetyje aktyviai įsitraukė į kino kritikos diskursą: savo tekstus publikavo "Film Culture Magazine", "The Village Voice", "Sight and Sound", "Bianco e Nero", "The American Film", "The New York Times", "Cahiers du Cinéma", "Film Quarterly". J.Mekas artimai bendravo ir dirbo su tokiais menininkais kaip Jurgis Mačiūnas, Andy Warhol, Nico, Allen Ginsberg, Yoko Ono, John Lennon ir Salvador Dalí. Mekas - rašytojas ir poetas Jono Meko literatūra yra ne ką mažiau subtili nei kinas. J. Mekas kaip rašytojas debiutavo 1946 m. su broliu Adolfu parašyta pasakų knyga ,,Trys broliai ir kitos pasakos". Kitais metais leidykla ,,Giedra" išleido ,,Semeniškių idiles". Už ,,Semeniškių idiles" 1957 metais gavo Vinco Kudirkos premiją. Ta proga jis pasakė labai įdomią kalbą. Joje labai pabrėžė meilę gimtajam kraštui ir jo ilgesį:,, Priimdamas šią premiją, aš vėl prisimenu Semeniškius. Ir pagalvoju: galbūt, kad mano knyga yra tik antkapio lenta, tik kaip antkapio lenta. Galbūt, kad Semeniškiai, kuriuos aš pažinau, kuriuose aš augau, kuriuos aš dainavau- yra jau mirę. Semeniškiai yra nebe tie, žmonės yra nebe tie. Tik many jie tebėra tie patys. Tie patys, kuriuos aš vaikas mačiau. ..Su miesčionim išėjau... Su tais, iš kurių rankų, iš kurių manierų juokdavaus - iš visų daiktų, kurių jie siekė, ir iš jų pinigų, ir iš jų darbų, tarnybų - kas visa tai, kas visa tai prieš saują žemės? Dabar gi jau kai kas miestiečiu įtaria, inteligentu... O mes gi, abudu su broliu, du ūkininkai, du mieste uždaryti ūkininkai, du ūkininkai pačiame New Yorko vidury - užsidarinėję langus po kambarį šokinėjam ir basom kojom džiaugiamės, laukus prisimindami - su basų kojų ilgesiu." J. Meko gyvenime ypatingą reikšmę turėjo pažintis su Yoko Ono, Johnu Lenonu. ,, Ta porelė simbolizuoja 68-uosius. Savo pacifistinėm akcijom, žaidybine kūryba ir, svarbiausia, neįprasta, lig šiol nesutikta laisve. Juodu tikrai buvo laisvi ir savo pavyzdžiu rodė, kad tai įmanoma." Mekas savo santykius su šiais garsiais žmonėmis aprašė knygoje ,, Trys draugai". Knygoje Žmogus be vietos: nervuoti dienoraščiai" atsiveria Jono Meko gyvenimas nuo antrosios rusų okupacijos iki atvykimo į JAV. Gyvenimas, paženklintas karo, nežinios, baimės ir vilties ženklu. ,,Dienų raštuose" Mekas pateikia visą savo gyvenimo kūrybą. Į šią knygą sudeda jau anksčiau atspausdintus eilėraščius, pirmuosius bandymus paimti į rankas plunksną, o pats apie reprezentuoja šiais žodžiais: ,, Nutariau spausdinti viską, nuo pat pradžios, nuo vaikystės, dienoraštiniu principu, daug nesirūpindamas apie gryną" poeziją. Priimkite šitą knygą kaip draugišką pasidalinimą. Mes einam, ir einam, ir einam. Iš kažkur, į kažkur. Tai taip ir žiūrėkit, ar skaitykit šitą tomelį: čia mano kelionė per gyvenimą." Apdovanojimai Jonas Mekas yra gavęs apdovanojimus ir dotacijas iš Allbright - Knox Galerijos, Long Warf teatro fondo, Niujorko valstijos menų tarybos, Rokfelerio fondo, Nacionalinio menų paramos fondo. 1997 Pier Paolo Pasolini apdovanojimas, Paryžius;
Autoriaus darbai Autoportretas |
© Stoneart 2001-2019 |